tisdag 3 januari 2012

Spenatsoppa och studier

Hej!

Nu är 2012 här med regn och storm och det känns ju härligt!
Jag hoppas att ni hade en bra sista dag på 2011 fylld med god mat och dryck.
Min dag började på saluhallarna "Torvehallerne" i Köpenhamn med en Champagnefrukost, för att sen bara gå runt och njuta och samtidigt plocka ihop i stort sett alla råvaror till kvällens middag. Det är verkligen synd att man bor i en stad som inte har någon saluhall.. Det får bli ändring på det.

Idag sitter jag och pluggar, närmare bestämt repeterar förra sommelierlektionen som handlade om Frankrike. Detta komplexa vinland men som ger oss ett oerhört stort utbud av högkvalitativa viner, vi hittar även de dyraste vinerna, oavsett vilken vinstil vi väljer i Frankrike.
Blev sugen på lunch men hade inte direkt något hemma, men när jag letade igenom frysen så hittade jag spenat och då fick det bli spenatsoppa med pocherat ägg. Jag vet helt fel tid på året för det, men det är ju så gott och ärligt talat efter jul och nyår behövs det lite lättare mat, inte minst för samvetet.
Jag valde att göra min soppa klar men vill man så kan man självklart välja att göra en redd soppa också, Byt bara ut 2-3dl fond mot grädde.

Spenatsoppa med pocherat ägg
4 portioner
250g Spenat
2st Schalottenlökar
1st Vitlöksklyfta
3st Kvistar timjan (dragna)
50g Smör
0,5dl Vetemjöl
5cl Vitt oekat vin
1,2l Kycklingfond alt. grönsaksbuljong
1-2krm Riven muskotnöt
100g Rumstempererat smör
Salt och vitpeppar
Pocherat ägg
4st Ägg
1,5l Vatten
2tsk Salt
1,5msk Ättika

1. Skala och hacka schalottenlök och vitlök, plocka timjan, ta ut och väg upp spenat. 2. Värm en gryta till medelvärme ha i de första 50g av smöret och löken, sautera, strö mjölet ner i grytan och skapa en bottenredning. Häll därefter i vin, fräs och sen i med fonden. 3. Låt nu fonden koka i ca. 15min, under tiden förbereder du dig för att pochera äggen. Mät upp vatten i en kastrull helst en med låga kanter t.ex. en traktörspanna, salta och låt koka upp. sänk sedan värmen så att vattnet bara sjuder (kokar vattnet så spricker äggen och det blir inte bra) häll i ättikan. 4. förbered äggen genom att knäcka dom i varsin liten skål. 5. När du nu ska pochera äggen så är det viktigt att du inte har i för många i vattnet samtidigt, i en så här liten mängd så är två i taget lagom. Använd en sked för att röra vattnet i ena riktningen t.ex. medurs så att du skapar en virvel och häll sedan försiktigt i ägget i andra riktningen alltså moturs. Detta görs för att vitan ska omsluta gulan på ett bra sätt. 6. Pochera äggen i 3min tills vitan har stelnat runt den lösa gulan. Ta sedan upp äggen med en hålslev och lägg i kallt vatten några minuter för att avstanna tillagningen. 7. Fortsätt på samma sätt med resterande ägg. 8. Lägg i spenaten i den kokande fonden, stäng av värmen och mixa soppan slät med en stavmixer (sila vid behov). Montera sedan ner det rumstempererade smöret med hjälp av stavmixern. Servera direkt med ett pocherat ägg i varje tallrik.

Det kan verka krångligt att pochera ägg hemma och samtidigt laga annan mat, men det är verkligen inte det. Sätt igång och märk hur lätt det är och tjuvstarta våren.


Låt det väl smaka/
Mattias