torsdag 29 december 2011

Jordärtskockssoppa

Hej!

Nu när julen är över och det är dags för att planera nyårsfirandet och såklart nyårsmenyn, så börjar man tänka på vilken mat som ska serveras och vilken dryck som ska drickas denna härliga dag och natt.
I år kommer det med största sannolikhet serveras Skaldjur för att sen följas åt av någon god fisk troligtvis hälleflundra, för att sen avrundas med en otroligt god chokladdessert.
Men då till frågan vad ska vi dricka till det här och jag lutar åt att dricka enbart franska viner den här middagen. Eftersom det är nyårsafton så måste vi ju inleda med bubbel, för att sen dricka en Sauvignon Blanc gärna Sancerre till skaldjuren, till hälleflundran tror jag att jag vill köra på en Chablis gärna premier Cru och sist men inte minst så blir det Sauternes till chokladdesserten.
Men nog pratat om mina tankar angående nyårsmeny, jag vill dela med mig av ett bra recept, på en av mina favoritsoppor nämligen jordärtskockssoppa.
För er som vill ha soppa till förrätt på nyår så är det här ett väldigt bra alternativ, lyxa dock gärna till den med smörstekta pilgrimsmusslor eller varför inte lite halstrad anklever.

Jordärtskockssoppa

2-4 port.

600g Jordärtskocka
2st Shalottenlökar
1st Vitlöksklyfta
4st Timjanstjälkar (dragna)
0,5dl Vitt oekat vin
3dl Kycklingfond (utspädd)
3dl Grädde
1-2dl Mjölk
Smör
Salt och peppar

1. Skala och dela jordärtskockorna och lägg i blöt. 2. Skala och hacka lök och vitlök och dra av timjan från stjälken 3. Värm en gryta på medelvärme, i med smör och sedan jordärtskockorna, löken och timjan, sautera. Salt och peppar 4. slå på vinet och låt det fräsa sen har du i kycklingfonden och låt koka 5. När jordärtskockan börjar bli mjuk så har du i grädde och hälften av mjölken, låt koka tills jordärtskockan är helt mjuk. 6. Mixa soppan slät med en stavmixer och sila om det behövs (brukar inte behövas) smaka av med salt och peppar. 7. Precis innan servering så har du i resterande mjölk och mixar ett skum med hjälp av stavmixern. Servera.


Låt det väl smaka/
Mattias