torsdag 12 april 2012

Vin

Hej!

Sommelierutbildningen fortsätter för fullt och i tisdags var det Bordeaux och Bourgogne som stod på agendan. En dag full med information och framförallt goda viner, bäst av de provade vinerna måste jag säga att Château La Pointe (nr 95528) 2007 var. Ett ganska ungt och robust Merlotbaserat Bordeauxvin från Pomerol med härliga toner av mörka bär och vanilj, ett vin med mycket tanniner och frisk syra gör att detta vin bara kan bli bättre med åren. Mitt tips är köp idag och drick om 2-4 år. Vinet kostar 297kr och jag måste säga att det är ett bra pris för detta vin, för vi är nere på kommunnivå i appellationsstegen (Appellation Pomerol Controlée).
Jag vill även tipsa om ett vin från Bourgogne gjort på Bourgognes mindre kända och den andra tillåtna gröna druvan Aligoté.
Aligoté som allstå är en av de totalt fyra tillåtna druvorna i Bourgogne är ganska lik Chardonnay i karaktär men min personliga åsikt är att den har lite kraftigare nyanser och lite tydligare citrustoner än sin "storebror" Chardonnay.
Vinet är Bourgogne Aligoté (nr 5500) och kostar 99kr och då får du ett Bourgognevin med en regional appellation som är den bredaste appellationen (Appellation Bourgogne Aligoté Controlée), med tydliga toner av citrus och gula äpplen och med en trevlig eftersmak av smörkola tycker jag att detta vin helt klart är värt sitt pris. Köp nu och drick till vårens första skaldjurskväll.

Låt det väl smaka/
Mattias